נזקי רעידת אדמה
במהלך התקופה האחרונה אירעו מס' אירועי רעידת אדמה שהעלו שוב ושוב את הנושא לדיון ציבורי, בעיקר לאור הסיכון העצום ואף הוודאי, לדעת מומחים בתחום, להתרחשות אסון בקנה-מידה שכמוהו לא חווינו ואנו תקוה כי תחזיות אלו תתבדינה. במקרה של רעש אדמה יש לבדוק אחר נזקים ובהקדם לפנות לשמאי רכוש המומחה בהערכת נזקי רעידת אדמה.
להלן מס' נתונים שיוכלו לסייע בנדון המובאים על-ידנו כמי שעוסקים בביטוח כבר עשרות שנים.
היערכות טרום רעידת אדמה
1. רקע
1.1 ע"פ הפרסומים שנכתבו בדוחות שונים ובהם אף שלמבקר המדינה נקבע כי ההיערכות הלקויה לרעידות אדמה הינה אחד המחדלים החמורים של הרשויות במדינת ישראל.
בין היתר נכללה התייחסות לנושא עמידות המבנים הקיימים בפני רעידות אדמה וחיזוק אלו המועדים להתמוטטות.
1.2 כאמור, על פי הערכות מומחים (כדוגמת המכון הגאופיזי הישראלי) קיים סיכוי ממשי להתרחשותן של רעידות אדמה חזקות באזורנו.
1.3 רעידות אדמה כאלו צפויות לגרום לאבדות בנפש ולנזקים לרכוש בהיקפים נרחבים.
1.4 במקביל לפרסום דו"ח מבקר המדינה התממשו שתי יוזמות ממשלתיות רבות חשיבות:
1.4.1 קביעת תקן ישראלי חדש ע"י מכון התקנים הישראלי בנושא עמידות מבנים קיימים לרעידות אדמה.
1.4.2 תכנית מתאר ארצית (תמ"א 38) המתמודדת עם ההשלכות של ההכרח לייצב מבנים קיימים. יוזמות אלו הביאו להגברת מודעות הציבור לתופעת רעידות האדמה ובאופן טבעי, להתעניינות מקבלי ההחלטות באשר לצעדים האפשריים לבדיקת עמידות מבנים קיימים, ובמידת הצורך גם לטיפול בשיפור עמידותם.
הדבר נכון בעיקר אצל הגופים הממשלתיים והציבוריים ואצל החברות הגדולות המחזיקות במבנים רבים המשרתים את עובדיהן ולקוחותיהן.
2. הערכות
2.1 לאור הרצון והנכונות של קהל היעד להערכות לסיכוני רעידת אדמה, עלתה רמת הנחיצות בביצוע הערכות וסקרים בדבר עמידות המבנים ולמתן פתרונות הנדסיים, במידת בצורך, לחיזוקם. זאת, על מנת שיעמדו בתקנים ישראליים ו/או בינלאומיים של עמידות לרעידות אדמה והקטנת הסיכונים הצפויים המדורגים ברמת אסון לאומי. כפי שניתן היה לצפות מגמה זו הולכת ומתרחבת.
2.2 ידע ואמצעים ייחודיים-ייעודיים לבחינת עמידות מבנים קיימים בהתרחשות תופעות סיסמיות התאמתם הן לתקנים הנדסיים זרים - בינלאומיים והן לתקנים ישראלים באשר לאיכות המבנים - מאפשר ליתן שירותי הערכה לעמידות מבנים קיימים ברעידת אדמה אפשרית.
2.3 ההערכות הניתנות משלבות במסקנותיהן הן את האופי המיוחד של כל מבנה ומבנה והן את והמאפיינים והסכנות של רעידות האדמה ביחס אליהם.
2.4 השימוש הנו במתודולוגיה שנקבעה ע"י מכון התקנים (תקן ישראלי) ו/או במתודולוגיה בינלאומית המותאמת למאפיינים בישראל, לשם הערכת מידת העמידות של המבנה הנבדק.
2.5 השירותים הללו כוללים:
- אבחון מהיר (סטטיסטי)
- אבחון ראשוני
- אנליזה דינמית
הערכות אחרי (חו"ח)
1. הנתונים שתוארו בפרק "הערכות טרום" מתייחסים לסיכון, גודל האסון והנזקים הצפויים בעת קרות רעידת האדמה הבאה הן לרכוש והן לנפש.
2. במידה והתחזית המתוארת תתממש יהיה צורך להעריך את הנזקים ככל שיגרמו ולשקמם. הערכה כי הם ימומנו על פי הכיסויים שניתנים בחברות הביטוח ו/או בביטוח אסונות שיתכן ויכוסו על ידי המדינה כפי שהיה במקרי השריפות שהיו לאחרונה ברחבי הארץ שם נוצר שיתוף פעולה של המדינה עם חברות הביטוח.
3. כדי לתת מענה (חו"ח) למקרה של ההתרחשות החזויה נערך משרדנו כמפורט כאשר לרשותנו צוות מהנדסים ומומחים בנדון שנועדו לתת מענה בנושאים הנדרשים בהתאמה לתנאי וכללי הביטוח:-
3.1 אבחון ראשוני של הנזקים
3.2 פעולות מנע והנצלה
3.3 הערכת סיכון
3.4 הערכות לשיקום זמני לתקופת הביניים.
3.5 הערכות סופיות ע"י אבחון מטרות הנוצרות בהתאם לתנאי הפוליסות תוך התאמה לצרכים שיתהוו אצל הניזוקים.
4. יכולת משרדנו - רוזן טל שמאים - להירתם לפעילות זו מתבססת על אבחון כשלים בתחומי ההנדסה תוך ליווי מהנדסים, אדריכלים וכו' באירועים רבים ומגוונים בהם אנו מטפלים מזה עשרות השנים.