מקרה שקרה – נזק טבע באתר בניה
הפרויקט: הוספת קומת חניה לקניון פעיל באזור השפלה ומעליה מתחם בניה הכולל 6 מגדל מגורים, כ"א ב- 24 קומות.
הנזק: במהלך ביצוע העבודות אירעה סופת גשמים הרסנית ששטפה את האתר והסבה ל ולבתי עסק שמתחתיו נזקים חמורים כך שכל קומות המסחר שבקניון ניזוקו.
הביטוח: פוליסת עבודות קבלניות המבוטח הראשי – היזם/מזמין העבודה.
מבוטחים נוספים – קבלן ראשי וקבלני משנה.
מבוטחים נוספים – קבלן ראשי וקבלני משנה.
סכומי הביטוח מפורטים ותנאי הפוליסה מורחבים כמקובל.
חברת הביטוח ביטחה את עצמה בביטוח משנה כמקובל.
היקף הנזקים שנגרמו
לאתר העבודה כ -.3,500,000 ₪
לצדדי ג' (בתי עסק שהיו פעילים בקניון) כ -.3,250,000 ₪
למבנה הקניון (של המזמין) כ -.600,000 ₪
נזקים כאלה מתנהלים באופן ישיר בתאום עם מבטחי משנה המבטחות את חברת הביטוח
המקומית.
תיאור האירוע
הקבלן הראשי דיווח בזמן אמת על מקרה הנזק לחברת הביטוח וזו מיהרה למנות שמאים
ולצידם יועץ - משרד מהנדסי בניין, הליך מקובל וראוי.
השמאים הופנו ע"י חברת הביטוח למבוטח הראשי (מזמין העבודות) שהיה חרד מהנזקים
שנגרמו בעיקר לבתי העסק השוכרים ממנו שטחי מסחר, הציג את נזקיהם בפני השמאים
שמסיבה לא ברורה התעלמו בשלבים הללו בדיקת הנזקים שנגרמו לאתר העבודות עצמו
והללו כאמור היו רבים וחמורים.
המזמין שהיה מודאג כאמור ובצדק מהנזקים שנגרמו לבתי העסק (צדדי ג') פנה לקבלן הראשי
בהיותו פעיל באתר והזמין ממנו תיקונים דחופים לנזקים שנגרמו - למבנים וצמויודותיהם בבתי
העסק והקבלן במסגרת היחסים הטובים עם המזמין לא היסס וביצע את עבודות התיקון יחד עם
תיקון הנזקים הישירים שנגרמו לפרויקט המבוצע על-ידו.
בהדגשה יש לציין שהקבלן עשה את עבודות התיקון לצדדי ג' בעדיפות לאחר שנענה ללחץ
שהפעיל עליו היזם/המזמין.
במהלך השבועות שחלפו בוצעו כאמור גם התיקונים באתר עצמו ע"פ הנחיות המתכננים של
הפרויקט והפיקוח שפעל כאמור על-פי הוראות היזם ללא תיאום עם השמאים והמהנדסים מטעמם.
באותם הזמנים מתקיים כבר דיון נוקב של הקבלן עם סוכן הביטוח המקבל עדכון לכך שהנזקים
שהנזקים הישירים שנגרמו לו בהיותו מבוטח בפוליסה לא נבדקו כראוי, לא טופלו בזמן והם
מתוקנים ע"פ הנחית הפיקוח - בפועל כאמור ע"י המזמין.
וכך עברו הימים בהם הנזקים לפרויקט מתוקנים ע"י הקבלן הראשי המבוטח בפוליסה ללא
קבלת תקבולי הביטוח המגיעים לו כשהוא עובד ללא לאות בתיקון ובכך הוא מממן את התיקון
כשהוא עומד בלוח הזמנים כפי שנקבע עם המזמין.
במקביל הוגשו תביעות לקניון על-ידי בתי העסק שניזוקו. התביעות בחלקן לא הוכרו ולא שולמו
במלואן ע"י חברת הביטוח והללו נידונו בבתי המשפט.
דרישות הקבלן לקבלת תשלום בגין עבודות התיקון הוגשו ליזם ולחברת הביטוח אך זו לא
פיצתה אותו בגין הנזקים שנגרמו לאתר כיון שעבודות התיקונים בוצעו ללא אישור של השמאי ו/או
המהנדסים מטעמם.
התביעה הגיע כצפוי לכותלי בית המשפט ובהליך גישור מזורז לקחה חברת הביטוח אחריות
לפעילות הכושלת של שליחיה השמאים ובהתאם הגיעו הצדדים להסכמות על פיהם שילמה
המבטחת קרוב ל 70% מסכומי התביעה.
זה מקרה שהנו מקרה שקרה.
שלחו הודעה ונציג יחזור אליכם בהקדם
קרא עוד: פשרה בנזק שריפה
קרא עוד: מקרה שקרה – נזק אש למבנה צמוד קרקע