כיצד מתבצעת הערכת נזק לרכב לאחר תאונה
כל אחד היה שמח להימנע מכך, אבל המציאות מראה שקשה למצוא נהגים שלא היו מעורבים בחייהם לפחות בתאונת דרכים אחת. גם כאשר התאונה מסתיימת ללא פגיעה בנפש, סביר להניח שייגרם לרכב נזק, שעלול להיות רציני. הערכה של הנזק היא קריטית בלא מעט מובנים: חישוב עלויות התיקון, הערכת הפיצויים שניתן לקבל במסגרת הביטוחים השונים ועוד. לפניכם סקירה של האופן בו מתבצעת הערכת הנזקים, בתקווה שהמידע הזה יישאר עבורכם על הנייר בלבד.
איש המקצוע העיקרי: השמאי
הערכת נזקים ברכב לאחר תאונה מתחלקת למספר תרחישים, אבל המכנה המשותף הוא שברובם צריך להכניס לתמונה את השמאי. השמאי אינו רק מעריך את עלות התיקון (מה שניתן לעשות גם במוסך), אלא גם מחשב את שוויו הנוכחי של הרכב, שעה שהנזקים "מכרסמים" מהשווי שהיה לו לפני התאונה.
קצרה היריעה מלפרט כאן את הנוסחאות שהשמאי מתבסס עליהן בעבודתו, אבל השורה התחתונה היא שרק הוא יוכל לספק הערכה מושכלת, הן של הנזק והן של השווי ה"חדש" של הרכב. הזמנה של השמאי נערכת לרוב זמן קצר לאחר התאונה, כשהוא סוקר את הרכב מ-א' ועד ת' ומבצע את החישוב החשוב הזה.
יש הטוענים כי ייתכן מצב בו השמאי לא יהיה אובייקטיבי לגמרי. אם מזמינים אותו לצורך הערכת הנזקים לקביעת התשלומים של חברת הביטוח – במסגרת ביטוח מקיף לרכב – החשש הוא שהשמאי יראה לנגד עיניו את חברת הביטוח ולא את הנהג, מה שעלול להביא להערכה שאינה מדויקת. בלי קשר, חשוב לדעת שאפשר תמיד להזמין שמאי באופן עצמאי למתן חוות דעת נוספת, באמצעותה ניתן יהיה לקבל תשובה מדויקת עוד יותר.
מה עושים במקרה של רכבי ליסינג?
לא תמיד הרכב שנוהגים בו הוא רכב ששייך לנו, כאשר רבים כיום נוהגים ברכב ליסינג. עובדה זו משנה במקצת את התהליך של הערכת הנזקים לאחר תאונת דרכים, חלילה. לכל הסכם עשויים להיות חוקים משלו, ולכן חשוב לעבור עליו היטב לפני שמתחילים לנהוג: על מי חלה האחריות? האם הנהג אמור לשלם השתתפות עצמית על התיקונים? וכן הלאה.
רכבי ליסינג הרי יכללו באופן מסורתי ביטוח מקיף, אבל השאלה היא מה צריך הנהג לעשות כדי להפעיל אותו. לאחר תאונה עם רכב ליסינג, חשוב עוד יותר לבצע את החלפת הפרטים עם הגורם הפוגע/הנפגע. יש צורך ליידע את החברה על התאונה בהקדם האפשרי ולראות אם היא מציעה פתרונות ביניים: בעסקאות ליסינג תפעולי, לדוגמא, מוצע בדרך כלל רכב חלופי במהלך ההשבתה של הרכב החכור